בנייה ותיקון גיטרות

בס חלולה

image006גיטרה בס שתכננתי ובניתי בשנים 2008-2010

התכנון : חשבתי שגוף חלול יקנה לצליל הסופי אפיון של טווח תדרים יותר רחב, כמו כן רציתי לקבל צליל "אוורירי ועוטף".

ניגשתי לשולחן התכנון-באב טיפוס זה, שלקח זמן רב.

אני מאמין שלכל שלב, לכל החלטה וביצוע ישנם את ההשלכות שלהם וכמובן גם לסוג העצים ולשילוב ביניהם יהיו השלכות על התוצאה

הסופית-אותה שמעתי בדמיוני...

לכן לא מיהרתי בתהליך הראשוני הזה, ונתתי לזמן להיות חלק חשוב מתהליך התכנון.

                                                     בסופו של דבר לאחר כחצי שנה של תכנון חלל הגיטרה,יצירה ועיצוב של הגוף הגעתי לתוצאה שסיפקה אותי..

בשלב זה, רמת הסקרנות עלתה, וכבר חיכיתי לרגע בו אוכל לבחון את הבס ואת ההשלכות של כל העבודה שלי. החלטתי שהגוף יהיה בנוי מעץ אש [ash], הטופ יהיה בנוי מעץ

כלשהו שיתן לי תגובה של משך צליל [Sustain] טוב, אבל בעל גוון תדרים כללי נמוך. הצוואר יהיה בנוי מעץ אדר [ [Mapleולוח האיצבוע [fingerboard] יהיה בנוי

מאבוני[[Ebony.

תהליך התכנון הוא תמיד הקריטי ביותר בבניה. הוא דורש לחשוב על כל פרט בנפרד ולא פחות חשוב על איך כל החלקים הללו יעבדו ביחד. ישנן גם דרכים מדעיות לדעת איך

חומרים שונים מגיבים באופן כללי וגם איך הם מגיבים באופן נקודתי לחומרים כאלו ואחרים. כמובן שבכל תהליך הבניה שלי אני גם פונה לחקור את הצד המדעי באופן חלקי.

אני מאד אוהב עצים, וחושב שאם יש לאדם את היכולת לראות לתוך חומר ולהבין כיצד הוא פועל-אפילו הבנה חלקית אינטואיטיבית-הוא יכול בהחלט לדמיין בהצלחה

את התוצאה הסופית. כמובן שצריך לרכוש כישורים נוספים על מנת שתהליך התכנון והבניה של גיטרה מוצלחת במיוחד יתאפשר.

בחיפושי אחר עץ מתאים לטופ, נזכרתי, בעץ מדהים שראיתי ממנו עבודות פיסול וגילוף יפיפיות בהיותי בחו"ל.

התחלתי מיד לחקור בכיוון על מנת לנסות ולגלות איך קוראים לעץ ואיך אני משיג אותו. לאחר מאמץ לא קטן גיליתי שהעץ שייך למשפחה ענפה שנקראת בלטינית

דלברגיה [Dalbergia] ואליה משתייכים עשרות רבות של זני עצים וביניהם גם רוזווד Rosewood]]. אחרי מחקר נוסף, גיליתי שהוא אפילו צומח במזרח התיכון פה ושם. בסופו

של דבר השגתי מספיק עץ לטופ, שיובש באוויר הטבעי במשך שנה. ייבשתי אותו עוד כמעט שנה אצלי, ואז ניגשתי לעבודה...יש כמובן גם סוף לסבלנות שלי...קשה להישאר

אדיש למראהו של עץ מהמם שמבצבץ מול העין ובמיוחד כשיש לך תוכנית מקורית בעבורו..

רק לסבר את האוזן-יש בהחלט משמעות לתהליך לתהליךהייבוש ולאורכו.. בימנו נפוצות שתי שיטות : האחת היא בייבוש אויר- ייבוש מלאכותי, והשנייה : ייבוש טבעי.

מובן שהייבוש המלאכותי קצר יותר בזמן באופן משמעותי מהייבוש הטבעי, ואני מאמין שעובדה זו באה לידי ביטוי גם בצליל ובעמידות של העץ לאורך השנים.

זו דרך אגב אחת הסיבות העיקריות למחיר הגבוה במיוחד אותו דורשים בוניי גיטרות קלאסיות קונצרטיות.כמובן שלבניה של כלי אקוסטי הייתי בהחלט מעדיף עץ שיובש בתהליך

טבעילחלוטין במשך של כמה שנים לפחות [בין 5-7 שנים ויותר]. חומר גלם כזה עשוי לעלות מאות רבות של דולרים ואולי אף יותר מכך.

ובכן-ניגשתי לעבודה. כמו שהזכרתי קודם, תהליך התכנון של כלי נגינה הוא חשוב ביותר. זה לא ששאר השלבים פחות חשובים. הכוונה היא שכשאתה יודע מה השלב הבא שלך

בתהליך הבניה ואיך לבצע אותו בדרך המהירה והמדויקת, אז העבודה כולה וכמובן התוצאה הסופית תהיה טובה-לפחות ברובד הטכני. בכלי חשמלי ישנו רובד נוסף וחשוב ביותר

והוא מערכת האלקטרוניקה המורכבת מפיקאפים [pickups] ורכיבים נוספים. בכדיי להשלים את התכנון של הבס החלולה, הייתי חייב להתאים פיקאפים שיעבירו אל המגבר את

האופי המיוחד של הבס מבלי לעוות את הסאונד הטבעי של העצים אותם בחרתי. החלטתי לתכנן ולעצב פיקאפ שיענה על הדרישות שלי. מניסיוני הקודם בתיקון גיטרות ובבניית

גיטרות החלטתי שסינגל [single] יהיה פתרון טוב. מצד שני לא רציתי שהעוצמה תהיה חלשה מידי, ועם זאת לא הייתה לי שום כוונה להשתמש במעגל אקטיבי.

התחלתי בתכנון פיקאפ מסוג 90-p לבס. בסופו של דבר השארתי את תוכנית בניית הפיקאפ למועד מאוחר יותר.

אחריי מחקר מעמיק החלטתי שפיקאפים של חברת ברטוליני [bartolini] ייתנו לי את התוצאה הטובה ביותר נכון לאותו זמן...הגיטרה היא פסיבית לגמרי למרות שיש לה

אפשרויות סאונד רבות. רכשתי פיקאפים האמבאקרים Humbuckers]] עם אפשרויות לפיצול הסלילים וכך למעשה הפיכתם גם לסינגל. הבחירה בפיקאפים אלה הסתברה

כמוצלחת ביותר. הפיקאפים האלו באמת מתרגמים את הסאונד של העצים לסאונד חם וצלול במיוחד, בדיוק כמו שרציתי.

יש לגיטרה נפח צליל אדיר, סאונד כללי מאד נקי וצלול וזה לא בא על חשבון החום של הצליל או "צליל עגול" כמו שקוראים לזה.

מיתר הסול של הבס הזאת מפתיע במיוחד. הוא פשוט נשמע כמו פעמון. הבחנתי שבד"כ בגיטרות בס מיתרי סול קצת מאבדים מהחום של הצליל ויש להם נטיה לטון טרבלי

במקצת. כאילו שיש הבדל משמעותי בין שלושת המיתרים הנמוכים, לבין מיתר סול. הבס הזאת נשמעת מאד הרמונית עד כדי כך שהיא מושכת לנגינה של אקורדים. בנגינת

הרמוניה, במצביי פיקאפים מסוימים יכולה הבס החלולה ממש להישמע כמו פסנתר. מי שאוהב לנגן בסגנון מודרני, פיוז'ן וסלאפ ייהנה מאוד, כיוון שהבס הזאת מצוינת למטרה

הזאת, ומי שאוהב לנגן "מוסיקה שחורה" וגוספל [כמוני], ימצא את הבס הזאת מושלמת למשימה...אפשר לנגן איתה הכל...

לסיכום :

מבחינתי, השגתי את המטרה. התוצאה הסופית למעשה היתה יותר גבוהה מהציפיות הראשוניות שלי כשהתחלתי בתהליך המחשבה והתכנון של הגיטרה הזאת. כל הפרויקט

הזה השאיר אצלי תחושה מעולה והחלטתי להמשיך ולחקור את הכיוון הזה. ולכן בימים אלו אני בונה גיטרה בס חלולה נוספת, הפעם בשינויים מעטים וללא סריגים-היא תהיה

בס חלולה פרטלס [freetles].

 

צילום בס חלולה נרי טופצ'ו

לשאלות והזמנה-צור קשר