בנייה ותיקון גיטרות

פליינג וי-סיפור שחזור הגיטרה

image350גיבסון פליינג וי V2

הסיפור של הגיטרה החשמלית הכל כך מיוחדת הזאת,מתחיל הרבה הרבה שנים אחורה.

לפני כשנה פגשתי את גארי.גארי הוא עולה חדש, מהגר יהודי שבא לכאן מאמריקה. הוא נולד וגדל בדטרויט, והושפע בין היתר ממוטאון.

בין שאר עיסוקיו, ניגן גאר כל חייו באופן מקצועי. בעבודתו כמוסיקאי, הוא ניגן כנגן אולפן במוטאון בלוס אנג'לס והקליט עבור הטמפטיישנס.

הוא אף ניגן עם הבסיסט והמתופף מההרכב האגדי פאנקאדליק, וביחד הם ליוו בסיבובי הופעות זמרת אנגליה בשם רוט קופלנד.

הוא הופיע על במה אחת  עם סליי אנד דה פאמלי, טרי דוג נייט, ג'יימס גנג ועוד.

הפלינג וי V2 המדהימה הזאת, נקראה וי 2 והיא משנת ב 1980. המודל הזה יוצר בסה"כ שנתיים מ-1979-1981 היא בנויה לתפארת.

הגוף בנוי מחמש שכבות של עצי מייפל ומהגוני לרוחב הגיטרה.הצוואר גם כן בנוי מחמש שכבות של עצי מייפל ומהגוני לכל אורכו עם

                                        פינגרבורד מאבוני. כל האיבזור בגיטרה הזאת בנוי מבראס. הפיקאפים והגשר מעוצבים בצורת וי להעניק לגיטרה מראה מיוחד.

 לפני כשנה, תיקנתי גיטרה חשמלית מסוג לספול, שנשבר לה הראש לחבר משותף שלי ושל גארי. אחרי שגארי ראה את התיקון, הוא פנה אלי ואמר לי, יכול להיות שיש לי

בשבילך משהו מעניין..שאלתי אותו, משהו מעניין? למה הכוונה? ואז גארי התחיל לספר לי את הסיפור של הפליינג וי הזאת.

לפני כעשרים וחמש שנים בערך הוא אומר, היו לי שלוש גיטרות חשמליות עיקריות שאיתן הופעתי בכל לילה : גיבסון לספול,גיבסון אקספלורר אי 2 והפלינג וי 2 הזאת.

מידי ערב הייתי מנגן במועדונים והשתמשתי בשלושתן כל הזמן. הן מאוד שונות אחת מהשניה, ולכל אחת יש את היחודיות שלה. ניגנתי בשלוש להקות : להקת ג'אז,

להקת קאנטרי ולהקת רוקנרול, שם השתמשתי בשלושתן.

בכל מקרה, הפליינג וי הזאת התרסקה. התרסקה קשה מאוד. אישתי הראשונה פשוט ריסקה אותה על הרצפה. הצוואר ניתק מהגוף לגמרי בשלמותו. הגוף נשבר לשלושה

חלקים עיקריים ובכל חלק נוצרו עוד שברים רבים וכמו כן, עפו ונעלמו שבבים של עץ. הגיטרה היתה שבר כלי.

נלחצתי מאוד הוא ממשיך ומספר,היה לי קשה לראות אותה ככה. החלטתי לנסות ולהדביק אותה בעצמי..הדבקתי את חלקי הגוף אחד לשני.

כשהגיטרה התייבשה, הבחנתי שההדבקה לא היתה נכונה, והחלקים לא מתאימים כפי שהיו צריכים להיות.

נעצבתי מאד..אבל היתה לי תחושה חזקה וידעתי שהגיטרה הזאת תשוב לנגן. בעצב רב, החזרתי אותה לתוף הארגז, יחד עם כל החלקים סגרתי אותו והנחתי בצד.

גארי חוזר ואומר, ידעתי שהיא תשוב לנגן יום אחד..

עברו הרבה שנים מאז.. הארגז של הפליינג וי, היה בביתי כל הזמן ולא פתחתי אותו מאז. כמובן שכשעליתי ארצה ב-2009 העלתי את הגיטרה איתי. לא חשבתי על זה יותר

מידי בשנים האחרונות. הייתי עסוק בדברים אחרים.אבל אז, הוא ממשיך ואומר, פגשתי אותך. כשראיתי את העבודות שאתה עושה בגיטרות, מיד הבנתי שאתה האיש

שיכול להפיח רוח חיים בפליינג וי האהובה שלי.

הקשבתי לגארי בתשומת לב  והבנתי שיש כאן סיפור מיוחד. הרגשתי שיש לי כאן הזדמנות להחזיר עטרה ליושנה ולשמח את האיש הזה שאני כל כך ומעריך.

בעודי חושב, הוא אומר אני אביא אותה, אראה לך אותה בפעם הבאה שניפגש, ותגיד לי מה אתה חושב..וודאי עניתי לגארי.

כעבור זמן מה גארי הביא את הגיטרה. כשפתחתי את הארגז, נדהמתי לגלות את מה שהיה פעם גיטרה מדהימה מיצור מוגבל של גיבסון. היא נראתה רע..שכבת עובש עבה

כיסתה את כל מה שהיה בארגז-כל חלקי העץ של הגוף והצוואר וכל אבזור המתכת..הכל היה בעובש, וריח חזק של טחב עלה מהארגז..זה נראה רע חשבתי לעצמי..

גארי הביט בי ואמר, קח אותה איתך, אין לאן למהר..היא חיכתה כמעט 25 שנים..תעשה את מה שאתה חושב לנכון..הנהנתי בראשי להסכמה.

השלב הראשון בטיפול בגיטרה החשמלית המופלאה הזאת היה כמובן לאוורר אותה. הוצאת את החלקים מהארגז ונתתי להם זמן להסתגל למצב החדש. אחרי שהסרתי מהם

את העובש הגיע הרגע להעריך את מצבה האמיתי, ולקבל החלטות הנוגעות לתהליך התיקון של הגיטרה החשמלית הזאת.

כשבחנתי את ההדבקות שבוצעו בגיטרה, ראיתי שהן חזקות מאוד. הן היו לא מדויקות, אבל חזקות. החלטתי לא לנסות ולפרק את החלקים המודבקים, אלא לתקן ולהשלים

את כל חלקי העץ החסרים, לתקן ולאזן את כל ההדבקות הישנות, להסיר את כל הלכה הישנה שבמילא תרד בחלקה כתוצאה מתהליך התיקון של הגיטרה הזאת, ולבסוף

כמובן לצבוע את הגיטרה בלכה חדשה. הדבקת הצוואר בגיטרה החשמלית הזאת היתה גם כן תיקון מורכב מהרגיל, שכן אזור ההדבקה נפגע ואיבד מהתאמתו המקורית.

לסריגים בצוואר נדרש אבנון קל. הסיבה לכך לא היתה שחיקה כללית או מקומית בסריגים כמו שמתואר במאמר השחזת סריגים, אלא הבדלי גובה שנוצרו

בסריגים מהשנים שבהם הגיטרה היתה סגורה בארגז ללא שימוש.

הפרויקט הזה מכיל בתוכו עבודות רבות ולכן כללתי אותו תחת הכותרת עבודות מיוחדות [לצפיה בתמונות מהפרויקט לחץ כאן]

לסיכום:

בוצעו כאן תיקוני עץ רבים והדבקת שברים בגוף הגיטרה. זה כלל השתלה והשלמות חלקי עץ וחיזוקים בנקודות אסטרטגיות.

בוצעה כאן הדבקת צוואר מורכבת במיוחד וחיזוק מבנה.

ביצעתי השחזת סריגים, להשגת דיוק ונוחות מירבית בנגינה.

היתה כאן עבודה על כל אבזור המתכת, ניקוי, יישור עיוותים והברקה.

חיווט מחדש של כל מערכת האלקטרוניקה.

בוצעה כאן הסרת לכה וצביעה מחדש של גוף הגיטרה.

לבסוף כמובן, סטאפ מלא לגיטרה, כיוון של כל המערכות להשגת הרמוניה ונגינה מושלמת.

תיקון הגיטרה המיוחד הזה נקרא שחזור. שחזרתי גיטרה שנולדה כגיטרה ממהדורה מוגבלת, גיטרה חשמלית נהדרת, שהתרסקה ונשמרה שנים רבות בארגז.

הגיטרה החשמלית הזאת חזרה לנגן כמו גדולה. לשמחתי כך יצא, שהיא חזרה לגארי בסמיכות של כמה ימים ליום הולדתו והוא קיבל אותה היישר לבמה ממש

לפניי הופעה חיה.

כשהבאתי את הגיטרה אליו, הבטתי בו בחיוך ואמרתי לו : גארי אתה מוזמן לפתוח את הארגז. הוא הסתכל עלי ואמר לי אני פוחד..

השבתי לו, אל תפחד חבר, פתח את הארגז, יש לך הפתעה בפנים..

גארי חיכה לרגע הזה שנים רבות. 25 שנים זה פרק זמן ארוך וקשה לתפוס את הסיטואציה..

לבסוף, אחרי לחץ קל, גארי אזר אומץ ופתח את הארגז. הוא פתח אותו ממש לאט, כמעט כאדם המצפה לראות את הגרוע מכל..

כשמכסה הארגז עלה, נחשף כל חלקה הקדמי של הפליינג וי האהובה שלו, מבריק יפה ונוצץ. הוא הביט עליה כלא מאמין..הרגשתי את ההתרגשות גואה באויר

ומסביבנו עמדו כל חברי הלהקה שהופיעו באותו הלילה.

זאת הגיטרה שלי..היא נראת בדיוק כמו שזכרתי אותה הוא מלמל לעצמו, אפילו לא רואים שום שבר..כאילו היא מעולם לא היתה שבורה.

הוא הוציא אותה מהארגז שבו היא נחה, אחז בה, סובב את הגיטרה ובחן אותה מכל הכיוונים. זה מדהים הוא פניי אלי ואמר, מדהים,

היא כמו חדשה..החזרת אותה אליי הוא אמר..

הגיע הזמן לחבר אותה למגבר אמרתי לגארי,הגיע הזמן לנגן קצת רוקנרול..הוא הנהן בראשו כמסכים, ועל פניו ניכר היה שהוא עדיין לא מעכל את העניין..

כן תכף אחבר אותה הוא אמר.

ניגשנו לקדמת הבמה. כולם היו שם, ממתינים בקוצר רוח, לשמוע את הגיטרה. גארי, ליטף את הפליינג וי, הניח אותה בסבלנות האופינית לו על גביי הסטנד,

ופנה להכין את שאר הציוד. בינתיים הוא החל לספר לכולם שוב את כל הסיפור המדהים הזה של הגיבסון פליינג וי 2 האהובה שלו ואיך שהיא חזרה אליו היום.

כעבור זמן מה, הגיע הרגע. הציוד היה מוכן, על הבמה עמדה לה על סטנד, הפליינג וי המשופצת. היא הבריקה כל כך יפה, ונראתה שמחה ומאושרת.

רבקה הבסיסטית של ההרכב הביטה בה ואמרה, הערב אני כבר לא היפה היחידה על הבמה..כולם חייכו.

גארי קשר את חגורת הגיטרה למקומה, חיבר את הכבל מהמגבר לגיטרה והניח אותה על עצמו. הבחנתי שהוא לוקח נשימה עמוקה..

הגיטרה באוויר! גארי ניגן עליה, כולנו עמדנו מהצד והבטנו בו בהתרגשות ובשמחה.

היא נשמעת ומרגישה בדיוק כמו שזכרתי אותה הוא אמר! נהדר! אני מקווה שהערב אתה כמובן תופיע איתה אמרתי לו. וודאי הוא השיב לי, וודאי.

ואכן גארי ניגן על הפליינג וי את כל ההופעה.

לעיתים הוא נוהג להחליף בין כמה גיטרות במהלך המופע, כמו נגני גיטרה רבים. אך לא הערב..הערב כולו שייך לפליינג וי.

בתום ההופעה, גארי ניגש אלי, חיבק אותי ואמר לי, ידעתי,ידעתי תמיד שיום יבוא והגיטרה הזאת תשוב אלי ובגדול. אני כל כך שמח. ואני שמח שזה אתה שגרמת לזה לקרות

הוא אמר. תודה רבה על עבודה יוצאת מהכלל! פנטסטי!

בזאת סיימתי את הפרויקט המיוחד הזה של הפליינג וי 2 והצלחתי להחזיר עטרה ליושנה, לשפץ מאפס גיטרה מדהימה שהיתה במצב קשה, והכי חשוב לשמח אדם יקר.

אפשר לראות ולשמוע את גארי מנגן על הגיטרה כאן.

ליעוץ וקבלת הצעת מחיר לשיפוץ הגיטרה שלכם-צור קשר.